Siirry pääsisältöön

Moottorin esilämmitys

Motivan uudet suositukset sähköiselle esilämmitykselle
Uusi ohjeistus on, että autoa lämmitetään vain pakkasella. Vanha Motivan suositus oli, että ajoneuvoa tulisi lämmittää jo +5° C asteessa.
Sopiva lämmitysaika riipuu taas pakkasesta.
Sopiva esilämmitysaika 0…-5° C on vajaa tunti. Vastaavasti -5…-10° C se on 1-2 tuntia. Kun pakkanen laskee alle -10 asteen on autoa esilämmitettävä jo 2-3 tuntia. Raskaalla kalustolla nuo lämmitysajat ovat keskimäärin miltei kaksinkertaiset.
Uudella Polar Energiavahdilla tuo kaikki hoituu automaattisesti ilman kellokytkimiä. Energiavahti huomioi ulkoilman lämpötilan ja pitää moottorin lämpötilan tarkalleen kesälämmöissä +20…+25° C asteessa eikä lämmitä yhtään liikaa. Samoin se tunnistaa lämpimän moottorin ja ei kytke turhaan lämmitystä päälle kuin vain vasta sitten kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. 
Lisäksi energiansäästö on merkittävä jopa yli 70%.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vältä kallis vahinko

Kokemuksemme mukaan lohkolämmittimien vaurioituminen johtuu puutteellisista ja huonoista asennuksista ja vääristä käyttötottumuksista.  Jos lohkolämmitin vaurioituu niin perinteisesti syy on miltei aina plugin-sähköliittimen huonossa kontaktissa. Moottorin tärinä aiheuttaa ajan kanssa liittimen löystymisen minkä seurauksena liittimien pintojen väliin syntyy valokaari mikä vaurioittaa liittimien eristeet. Kuvasta voidaan havaita kuinka vaihe- ja nollajohdon liittimet ovat sulaneet kokonaan. Vain maadoitusliitin on vielä ehjä. Syitä löystymiseen: Vanha kytkentäkaapeli (väljä liitos tai O-rengas vaurioitunut) Puutteellinen plugin kytkentä kuten lukitus puuttuu (Calix). Kosteus on päässyt liittimeen esimerkiksi letkulämmittimen liittimen lievä vuoto tmv. Yksi suurimpia käyttövirheitä on taas ajoneuvon käynnistäminen tolppajohto paikoillaan. Jos liitin on hiemankaan löysä niin liittimen sisällä syntyy moottorin tärinän vaikutuksesta kipinöintiä ja jopa valokaari...

Lohkolämmittimen haitat hallintaan

Uusissa autoissa moottorin keinotekoinen lämmitys lohkolämmittimellä saattaa sekoittaa moottorin polttoaineohjauksen kylmänä käynnistettäessä jopa niin pahasti, että auto ei käynnistykään tai se käynnistyy erittäin huonosti. Joihinkin autoihin ei enää ole edes saatavana lohkolämmitintä ja moni onkin joutunut turvautumaan tehottomiin säteilylämmittimiin. Jos taas lämmitetään liikaa niin sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee. Turha energiankulutus on suoraan myös yhteydessä ilmastonmuutokseen. Muita haittoja ovat moottorin tiivisteiden kuivuminen. Erityisesti vesipumpun tiivisteet ja kannen tiiviste ovat vaarassa. Kun tiiviste rikkoutuu niin vuotaahan se. Pahimmassa tapauksessa vastassa on moottorin vaurioituminen. Jäähdytinnesteen ominaisuuksista erityisesti ruosteenesto ja pakkasenkestävyyys heikkenevät pikkuhiljaa nesteen kiehuessa lämmittimen vastuksen vieressä. Käyttämällä hallittua lämpötilan ohjausta vältät kaikki mainitut haittatekijät. Kellokytkin ei ole hallittua...

Polar Energiavahti - UUTUUS

ENERGIANSÄÄSTÖ   KESKIMÄÄRIN  70-85% Mukavin tapa pitää auto lämpimänä Polar Energiavahti pitää moottorin lämpötilan 20±5 °C kovillakin pakkasilla ja säästää energiaa jopa 70–85 %. Energiavahti tunnistaa moottorin- ja ulkoilman lämpötilan ja ohjaa moottorinlämmittimen toimintaa energiatehokkaasti ja säästeliäästi. Ajoneuvon lämmityspistoke voi olla aina kytkettynä, eikä kellokytkimiä enää tarvita. Kun tulet esimerkiksi töistä kotiin ja kytket autoosi lämmityskaapelin, niin älykäs 3D -termostaatti tunnistaa lämpimän moottorin, eikä kytke turhaan lämmitystä kuin vasta aamuyön tunteina. Nerokas ominaisuus mikä on myös patentoitu! Tiesithän myös, että lämmin moottori kuluttaa lähes 45 % vähemmän polttoainetta kuin kylmiltään startattu auto. Samoin esilämmityksen ansiosta haitalliset pakokaasupäästöt vähenevät noin 35% ensimmäisten ajokilometrien aikana. Useita malleja erilaisiin käyttötarkoituksiin. Nyt myös  CALIX -yhteensopivat mallit. Myös raskaalle kalustol...