torstai 29. lokakuuta 2015

Lohkolämmittimen haitat hallintaan

Uusissa autoissa moottorin keinotekoinen lämmitys lohkolämmittimellä saattaa sekoittaa moottorin polttoaineohjauksen kylmänä käynnistettäessä jopa niin pahasti, että auto ei käynnistykään tai se käynnistyy erittäin huonosti. Joihinkin autoihin ei enää ole edes saatavana lohkolämmitintä ja moni onkin joutunut turvautumaan tehottomiin säteilylämmittimiin.
Jos taas lämmitetään liikaa niin sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee. Turha energiankulutus on suoraan myös yhteydessä ilmastonmuutokseen.
Muita haittoja ovat moottorin tiivisteiden kuivuminen. Erityisesti vesipumpun tiivisteet ja kannen tiiviste ovat vaarassa. Kun tiiviste rikkoutuu niin vuotaahan se. Pahimmassa tapauksessa vastassa on moottorin vaurioituminen.
Jäähdytinnesteen ominaisuuksista erityisesti ruosteenesto ja pakkasenkestävyyys heikkenevät pikkuhiljaa nesteen kiehuessa lämmittimen vastuksen vieressä.
Käyttämällä hallittua lämpötilan ohjausta vältät kaikki mainitut haittatekijät. Kellokytkin ei ole hallittua lämpötilan ohjausta koska lämmitysvastus on kytkeytyneenä täydelle teholle koko kytkeytymisjakson ajan. Käyttämällä Polar Energiavahdin termostaattiohjausta saaadaan moottorin lämpö pidettyä koko jakson ajan kesälämmöissä ilman pelkoa ylikuumentumisesta.

Polar Energiavahti pitää moottorin lämpötilan 20±5 °C kovillakin pakkasilla ja säästää energiaa jopa 70–85 %. Energiavahti tunnistaa moottorin- ja ulkoilman lämpötilan ja ohjaa moottorinlämmittimen toimintaa fiksusti ja energiatehokkaasti. Samalla lohkolämmitintä ei rasiteta liikaa jolloin sen ikä myös pitenee.

Ota yhteyttä ja pyydä ilmainen laskelma tällä lomakkeella kalustosi energiansäästöistä. Lupaamme, että yllätyt positiivisesti.

Huom! Moottorinlämmitin voi olla tyypiltään joko lohkolämmitin, letkulämmitin tai säteilylämmitin. Polar Energiavahti on yhteensopiva kaikkien lämmitintyyppien kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti