Siirry pääsisältöön

Polttoaine- vai sähkölämmitin

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on arvioinut, että haitallisin ympäristörasite on ulkoilman pienhiukkaset. EU:n ympäristövirasto arvioi, että yksistään Suomessa pienhiukkaset aiheuttavat yli 2000 ennenaikaista kuolemaa. Haittavaikutus meidän terveyteen ja sitä kautta talouteen on miljardeja euroja vuodessa.
Viranomaisten tehtäviin kuuluu arvioida tallaisia haittavaikutuksia ja ryhtyä tarvittaviin toimiin.
Liikenteen osalta EU:ssa ja maailmassa on tehty paljon viime vuosina kun autoihin on saatu vähäpäästöiset moottorit ja katalysaattorit. Liikennemäärät ovat kuitenkin kasvaneet maailmanlaajuisesti ja pieniukkasten määrä sen kuin jatkaa kasvamistaan.
Täällä pohjolassa luulisi, että kaikki on jo kunnossa, mutta kun ei ole.
Itseäni on jo vuosia ihmetyttänyt polttoainekäyttöiset lämmittimet jotka saastuttavat paljon enemmän kuin autojen tyhjäkäynti. Nämä lämmittimet ovat Suomessa yleistyneet jostain kumman syystä ennemmän kuin muualla. Markkinoilla tunnetuimmat lisälämmittimet ovat Webasto ja Eberspächer.
Autojen tyhjäkäynti on laissa kielletty mutta polttoainekäyttöiset lämmittimet ovat sallittuja!? 
Näissä lämmittimissä kun ei ole katalysaattoria kuten autojen pakoputkissa. Näitä lämmittimiä käytetään surutta ja useimmiten juuri siinä kotipihassa paikallisesti tai taloyhtiön yhteisellä piha-alueella.

Näitten lämmittimien päästöjä ei ole myöskään huomioitu ajoneuvojen omissa päästölukemissa! 
Lainsäädäntö kulkee pahasti jälkijunassa kun ongelmaan ei ole puututtu. Puolesta puhujat  perustelevat lämmittimien käyttöä moottorin kylmäkäynnistyksessä syntyneillä pienemmillä päästöillä mutta samalla unohdetaan kertoa totuus kuinka paljon ennen käynnistystä polttoainelämmitin on saastuttanut ympäristöä.
Vaihtoehtona polttoainetoimiselle lämmittimille on kuitenkin täysin saasteeton sähkölämmitys. Se on myös edullinen ja helppo käyttää.

Lisää infoa:

Autojen päästöt ja niiden mittaus

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vältä kallis vahinko

Kokemuksemme mukaan lohkolämmittimien vaurioituminen johtuu puutteellisista ja huonoista asennuksista ja vääristä käyttötottumuksista.  Jos lohkolämmitin vaurioituu niin perinteisesti syy on miltei aina plugin-sähköliittimen huonossa kontaktissa. Moottorin tärinä aiheuttaa ajan kanssa liittimen löystymisen minkä seurauksena liittimien pintojen väliin syntyy valokaari mikä vaurioittaa liittimien eristeet. Kuvasta voidaan havaita kuinka vaihe- ja nollajohdon liittimet ovat sulaneet kokonaan. Vain maadoitusliitin on vielä ehjä. Syitä löystymiseen: Vanha kytkentäkaapeli (väljä liitos tai O-rengas vaurioitunut) Puutteellinen plugin kytkentä kuten lukitus puuttuu (Calix). Kosteus on päässyt liittimeen esimerkiksi letkulämmittimen liittimen lievä vuoto tmv. Yksi suurimpia käyttövirheitä on taas ajoneuvon käynnistäminen tolppajohto paikoillaan. Jos liitin on hiemankaan löysä niin liittimen sisällä syntyy moottorin tärinän vaikutuksesta kipinöintiä ja jopa valokaari mik

Talviautoilu voi tulla kalliiksi

Lohkolämmittimen käyttö ei maksa yhdeltä yöltä vielä mitään, mutta talven ajalta lämmittämiselle kertyy jo melkoisesti hintaa. Muutaman kerran kun auto on unohtunut roikkaan viikonlopuksi niin hintaa tulee melkoisesti. Jos lohkolämmittimen teho on vaikka 800 wattia (0,8 KW) ja sisätilan lämmittimen teho 1,2 Kw ja sähkön hinta on 14 senttia/Kwh niin vuorokaudessa sähköä kuluu 24h x 2Kw = 48Kwh mikä maksaa noin 6,72 euroa ja kahdessa vuorokaudessa jo tuplaten. Onhan se tietenkin mukavaa kun auto on aina lähtovalmiina ja lämmin mutta maksaa jo maltaita. Vastaavasti päivittäinen käyttö lisää koko talvikaudelta kustannuksia jo melkoisesti. Kahden tunnin päivittäinen käyttö marraskuu – maaliskuu välisenä aikana maksaa näin ollen 150 vrk x 2 kW x 2 h x 0,14 € = 105 euroa. Energiavahtiin investoitu summa tulee takaisin jo ensimmäisen talven aikana. Kustannukset voidaan jopa puolittaa ja enemmänkin kun autossasi on Polar Energiavahti .  Ajoneuvon lämmityspistoke voi olla aina kytkett

Lohkolämmittimen haitat hallintaan

Uusissa autoissa moottorin keinotekoinen lämmitys lohkolämmittimellä saattaa sekoittaa moottorin polttoaineohjauksen kylmänä käynnistettäessä jopa niin pahasti, että auto ei käynnistykään tai se käynnistyy erittäin huonosti. Joihinkin autoihin ei enää ole edes saatavana lohkolämmitintä ja moni onkin joutunut turvautumaan tehottomiin säteilylämmittimiin. Jos taas lämmitetään liikaa niin sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee. Turha energiankulutus on suoraan myös yhteydessä ilmastonmuutokseen. Muita haittoja ovat moottorin tiivisteiden kuivuminen. Erityisesti vesipumpun tiivisteet ja kannen tiiviste ovat vaarassa. Kun tiiviste rikkoutuu niin vuotaahan se. Pahimmassa tapauksessa vastassa on moottorin vaurioituminen. Jäähdytinnesteen ominaisuuksista erityisesti ruosteenesto ja pakkasenkestävyyys heikkenevät pikkuhiljaa nesteen kiehuessa lämmittimen vastuksen vieressä. Käyttämällä hallittua lämpötilan ohjausta vältät kaikki mainitut haittatekijät. Kellokytkin ei ole hallittua