tiistai 20. lokakuuta 2015

Polttoaine- vai sähkölämmitin

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) on arvioinut, että haitallisin ympäristörasite on ulkoilman pienhiukkaset. EU:n ympäristövirasto arvioi, että yksistään Suomessa pienhiukkaset aiheuttavat yli 2000 ennenaikaista kuolemaa. Haittavaikutus meidän terveyteen ja sitä kautta talouteen on miljardeja euroja vuodessa.
Viranomaisten tehtäviin kuuluu arvioida tallaisia haittavaikutuksia ja ryhtyä tarvittaviin toimiin.
Liikenteen osalta EU:ssa ja maailmassa on tehty paljon viime vuosina kun autoihin on saatu vähäpäästöiset moottorit ja katalysaattorit. Liikennemäärät ovat kuitenkin kasvaneet maailmanlaajuisesti ja pieniukkasten määrä sen kuin jatkaa kasvamistaan.
Täällä pohjolassa luulisi, että kaikki on jo kunnossa, mutta kun ei ole.
Itseäni on jo vuosia ihmetyttänyt polttoainekäyttöiset lämmittimet jotka saastuttavat paljon enemmän kuin autojen tyhjäkäynti. Nämä lämmittimet ovat Suomessa yleistyneet jostain kumman syystä ennemmän kuin muualla. Markkinoilla tunnetuimmat lisälämmittimet ovat Webasto ja Eberspächer.
Autojen tyhjäkäynti on laissa kielletty mutta polttoainekäyttöiset lämmittimet ovat sallittuja!? 
Näissä lämmittimissä kun ei ole katalysaattoria kuten autojen pakoputkissa. Näitä lämmittimiä käytetään surutta ja useimmiten juuri siinä kotipihassa paikallisesti tai taloyhtiön yhteisellä piha-alueella.

Näitten lämmittimien päästöjä ei ole myöskään huomioitu ajoneuvojen omissa päästölukemissa! 
Lainsäädäntö kulkee pahasti jälkijunassa kun ongelmaan ei ole puututtu. Puolesta puhujat  perustelevat lämmittimien käyttöä moottorin kylmäkäynnistyksessä syntyneillä pienemmillä päästöillä mutta samalla unohdetaan kertoa totuus kuinka paljon ennen käynnistystä polttoainelämmitin on saastuttanut ympäristöä.
Vaihtoehtona polttoainetoimiselle lämmittimille on kuitenkin täysin saasteeton sähkölämmitys. Se on myös edullinen ja helppo käyttää.

Lisää infoa:

Autojen päästöt ja niiden mittaus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti