Siirry pääsisältöön

Vältä kallis vahinko


Kokemuksemme mukaan lohkolämmittimien vaurioituminen johtuu puutteellisista ja huonoista asennuksista ja vääristä käyttötottumuksista. 

Jos lohkolämmitin vaurioituu niin perinteisesti syy on miltei aina plugin-sähköliittimen huonossa kontaktissa. Moottorin tärinä aiheuttaa ajan kanssa liittimen löystymisen minkä seurauksena liittimien pintojen väliin syntyy valokaari mikä vaurioittaa liittimien eristeet.



Kuvasta voidaan havaita kuinka vaihe- ja nollajohdon liittimet ovat sulaneet kokonaan. Vain maadoitusliitin on vielä ehjä.

Syitä löystymiseen:
Vanha kytkentäkaapeli (väljä liitos tai O-rengas vaurioitunut)
Puutteellinen plugin kytkentä kuten lukitus puuttuu (Calix).
Kosteus on päässyt liittimeen esimerkiksi letkulämmittimen liittimen lievä vuoto tmv.


Yksi suurimpia käyttövirheitä on taas ajoneuvon käynnistäminen tolppajohto paikoillaan. Jos liitin on hiemankaan löysä niin liittimen sisällä syntyy moottorin tärinän vaikutuksesta kipinöintiä ja jopa valokaari mikä vaurioittaa lohkolämmittimen ja vastaliittimen. Samoin saattaa käydä myös auton ulkopuolisessa puskuriliittimessä. Jokainen on varmasti nähnyt tallaisen sulaneen tolppajohdon liittimen.

AUTOA EI SAA KOSKAAN KÄYNNISTÄÄ TOLPPAJOHTO PAIKALLAAN

Monessa autossa käytetään myös verkkovirtalaturia yhtäaikaa lohkolämmittimen kanssa. Moni verkkovirtalaturi lataa akkua jopa ylijännitteellä (jopa 15,8 V). Jos auto käynnistetään yhtäaikaa tolppajohto kytkettynä ja verkkovirtalaturi syöttää akkuun virtaa samaan aikaan niin on vaarana, että ajoneuvon herkkä järjestelmä vaurioituu. Uusimmissa autoissa on myös ns. akkuvahti mikä sekoaa helposti tallaisessa tilanteessa ja aiheuttaa helposti vikakoodin ja siitähän seuraa taas korjaamoreissu. Monesta verkkovirtalaturista puuttuu myös asianmukainen ajoneuvon maadoitus. Tallaisten laturien käyttö tulisi rajoittaa vain irrallisten akkujen lautaukseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lohkolämmittimen haitat hallintaan

Uusissa autoissa moottorin keinotekoinen lämmitys lohkolämmittimellä saattaa sekoittaa moottorin polttoaineohjauksen kylmänä käynnistettäessä jopa niin pahasti, että auto ei käynnistykään tai se käynnistyy erittäin huonosti. Joihinkin autoihin ei enää ole edes saatavana lohkolämmitintä ja moni onkin joutunut turvautumaan tehottomiin säteilylämmittimiin. Jos taas lämmitetään liikaa niin sähkölasku kasvaa ja vastuksen ikä lyhenee. Turha energiankulutus on suoraan myös yhteydessä ilmastonmuutokseen. Muita haittoja ovat moottorin tiivisteiden kuivuminen. Erityisesti vesipumpun tiivisteet ja kannen tiiviste ovat vaarassa. Kun tiiviste rikkoutuu niin vuotaahan se. Pahimmassa tapauksessa vastassa on moottorin vaurioituminen. Jäähdytinnesteen ominaisuuksista erityisesti ruosteenesto ja pakkasenkestävyyys heikkenevät pikkuhiljaa nesteen kiehuessa lämmittimen vastuksen vieressä. Käyttämällä hallittua lämpötilan ohjausta vältät kaikki mainitut haittatekijät. Kellokytkin ei ole hallittua

Talviautoilu voi tulla kalliiksi

Lohkolämmittimen käyttö ei maksa yhdeltä yöltä vielä mitään, mutta talven ajalta lämmittämiselle kertyy jo melkoisesti hintaa. Muutaman kerran kun auto on unohtunut roikkaan viikonlopuksi niin hintaa tulee melkoisesti. Jos lohkolämmittimen teho on vaikka 800 wattia (0,8 KW) ja sisätilan lämmittimen teho 1,2 Kw ja sähkön hinta on 14 senttia/Kwh niin vuorokaudessa sähköä kuluu 24h x 2Kw = 48Kwh mikä maksaa noin 6,72 euroa ja kahdessa vuorokaudessa jo tuplaten. Onhan se tietenkin mukavaa kun auto on aina lähtovalmiina ja lämmin mutta maksaa jo maltaita. Vastaavasti päivittäinen käyttö lisää koko talvikaudelta kustannuksia jo melkoisesti. Kahden tunnin päivittäinen käyttö marraskuu – maaliskuu välisenä aikana maksaa näin ollen 150 vrk x 2 kW x 2 h x 0,14 € = 105 euroa. Energiavahtiin investoitu summa tulee takaisin jo ensimmäisen talven aikana. Kustannukset voidaan jopa puolittaa ja enemmänkin kun autossasi on Polar Energiavahti .  Ajoneuvon lämmityspistoke voi olla aina kytkett